Thursday, March 7

Virginia Shea netiketi käsud

 




Kõige tähtsam ja läbivam teema tegelikult kõikide Shea reeglite juures on minu arvates Remember The Human. Kõige, nii näost näkkui kui virtuaalse suhtluse, aluseks on vastastikune austus, lugupidamine. Meelespea, et sinu vastas seisab teine inimene, kellel on samuti tunded, omad soovid, omad ideaalid, omad unistused jne. Need ei pruugi sinu omadega kattuda, kuid nad on tema jaoks sama tähenduslikud kui sulle sinu omad. Kui me eksime isegi tavaelus selle reegli vastu, siis ekraan võimendab seda veel omakorda ja minu arvates lähtudes ainuüksi sellest reeglist oleks meil enamus neisuhtluse (ja ka tavasuhtluse) probleemidest lahendatud.

Kindlasti alati tähtis hinnata oma vestluspartnerit, vestluse toimumise kohta ning konteksti enne sügavamasse vestlusesse laskumist. Kuigi seda paragrahvi lugedes tekkisid mul hoopis teised, vastakad mõtted:  

When you enter a domain of cyberspace that's new to you, take a look around. Spend a while listening to the chat or reading the archives. Get a sense of how the people who are already there act. Then go ahead and participate.

Näiteks võtame Delfi. See sait ikka kubiseb trollidest. Lähedki sinna trollidemaale ja kobad oma ümbrust ning hindad et suhlus peaks vastama selle saidi etiketile, ehk peaks ka ise samahästi trolliks kehastuma et seal üldse midagi kommenteerida. Ilmselgelt mõnda aega sealseid vestluseid arendades see paratamatult ka sinuga juhtub.

Teien väga markantne näide on Perekool.ee Kägu, kes on pea iga teine kasutaja ja kes hea nõu asemel sulle alati ämbritäie jääkülma vett kaela valab. 

Mina ei ole tänapäeval kogenud enam sellist fenomeni et keegi mind kuskile lisaks, kuhu ta mind lisama ei peaks. Pigem kogen ma just vastupidist nii tööl kui eraelus, et paljud inimesed näiteks ei oska kasutada reply all nuppu. See on üks suurim ajaraiskaja, sest esiteks ei saa ma infot ajakohasena vaid pean ootama et inimene kellele see saadeti märkab et mind seal ei olnud ja annab mulle sellest eraldi teada. Või ka variant, kus keegi ei märkagi et olen saajte ringist välja jäänud ning jäädaksegi ootama minu vastust asjale, mida ma pole kunagi saanud. 

Kahjuks või õnneks ei suuda ma küll leida ühtegi Shea reeglit, mis oleks kaotanud oma tähenduse, mulle tunduvad nad kõik endiselt väga aktuaalsed ja igati rakendtatavad ka tänapäeval. 



Kõigi Shea reeglitega saad tutvuda siin.

No comments:

Post a Comment